Μπύρα, ένα παρεξηγημένο ποτό

Η μπύρα είναι ένα φυσικό αλκοολούχο ποτό (δεν χρειάζεται συντηρητικά) το οποίο παρασκευάζεται από  νερό, βύνη κριθαριού, λυκίσκο και μαγιά. Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νερό και χαμηλή σε αλκοόλ (συνήθως 4-6%) και είναι χαμηλή σε θερμίδες, καθώς ένα ποτήρι περιέχει περίπου 100-120 θερμίδες.  Όπως και το κρασί, έτσι και η μέτρια κατανάλωση μπύρας έχει ευεργετική δράση για την υγεία, καθώς είναι πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, αντιοξειδωτικά, ιχνοστοιχεία και μέταλλα.

Η βύνη προσδίδει στη μπύρα πέρα από τη χαρακτηριστική γεύση διαλυτές φυτικές ίνες, οι οποίες συμβάλουν στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και στην μείωση των επιπέδων χοληστερόλης προστατεύοντας από καρδιαγγειακές παθήσεις. Δύο ποτήρια μπύρα περιέχουν περίπου το 10% της συνιστώμενης  πρόσληψης φυτικών ινών.  Η μαγιά της μπύρας περιέχει επίσης προβιοτικά και βοηθά στην ανάπτυξη και διατήρηση της φυσιολογικής χλωρίδας του εντέρου.

Ο λυκίσκος και η βύνη είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, τα οποία δρουν προστατευτικά κατά της εμφάνισης διάφορων μορφών καρκίνου και ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Η ποσότητα αντιοξειδωτικών στη μπύρα εξαρτάται από το είδος της μπύρας, τις πρώτες ύλες (το δημητριακό που χρησιμοποιείτε)  και την διαδικασία παρασκευής. Επιπλέον, ο λυκίσκος είναι πλούσιος σε isohumulones οι οποίες φαίνεται ότι μπορούν να προστατέψουν κατά  της παχυσαρκίας και της εμφάνισης διαβήτη τύπου 2,να βελτιώσουν τον μεταβολισμό των λιπιδίων και να καταστείλουν την αρτηριοσκλήρυνση.

Η μαγιά και το κριθάρι της μπύρας είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως η νιασίνη (Β3), η ριβοφλαμίνη (Β2), η πυριδοξίνη (Β6),το  φυλλικό οξύ (Β9), και  η κοβαλαμίνη (Β12).  Το φολικό οξύ συμβάλει στην διατήρηση των τιμών της ομοκυστεΐνης σε χαμηλά επίπεδα γεγονός που προστατεύει από καρδιαγγειακές παθήσεις. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η ενώ η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών οδηγεί σε αύξηση των επιπέδων ομοκυστεΐνης, η μέτρια κατανάλωση μπύρας όχι μόνο δεν τα αυξάνει αλλά τα μειώνει κιόλας,  πιθανότατα λόγο της περιεκτικότητάς της σε φυλλικό οξύ και στις  βιταμίνες Β6 και Β12. Επιπλέον η μπύρα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο, ασβέστιο και μαγνήσιο και χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο προστατεύοντας κατά της οστεοπόρωσης και του σχηματισμού πέτρας στη χολή και τα νεφρά. Η υψηλή περιεκτικότητάς της σε νερό και η διουρητική της δράση  φαίνεται επίσης  να μειώνει το ρίσκο εμφάνισης πέτρας στα νεφρά.

Η μέτρια κατανάλωσης μπύρας δρα προστατευτικά κατά της εμφάνισης του μεταβολικού συνδρόμου. Το μεταβολικό σύνδρομο είναι μια παθολογική κατάσταση κατά την οποία συνυπάρχουν η κεντρική παχυσαρκία, η υπέρταση, τα  αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων, τα αυξημένα επίπεδα γλυκόζης αίματος και η ινσουλινοαντοχή, αυξάνοντας τον κίνδυνο για εμφάνιση διαβήτη και καρδιαγγειακών παθήσεων. Μελέτη του 2004 έδειξε ότι όποιοι κατανάλωναν μέτριες ποσότητες αλκοόλ (κρασί, μπύρα) είχαν μικρότερες πιθανότητες εμφάνισης μεταβολικού συνδρόμου σε σχέση με όσους δεν έπιναν καθόλου αλκοόλ. Στην μελέτη αυτή φάνηκε ότι η ήπια έως μέτρια κατανάλωση αλκοόλ σχετίζεται με εμφάνιση καλύτερων επιπέδων λιπιδίων και γλυκόζης στο αίμα καθώς και με φυσιολογική περιφέρεια μέσης.

Συγκεκριμένα, η ήπια κατανάλωση μπύρας φαίνεται ότι:

  • Μειώνει την ολική και την LDL χοληστερόλη αυξάνοντας παράλληλα την HDL χοληστερόλη
  • Προστατεύει κατά των καρδιαγγειακών παθήσεων
  • Μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη
  • Συμβάλλει κατά της οστεοπόρωσης
  • Συμβάλλει κατά της αρθρίτιδας και των ρευματισμών
  • Συμβάλλει στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος
  • Συμβάλλει στην αποκατάσταση και διατήρηση της χλωρίδας του εντέρου

Όλα τα προτερήματα που προσφέρονται από την  ήπια κατανάλωση μπύρας ακυρώνονται σε περίπτωση κατάχρησης λόγο της αυξημένης πρόσληψης αλκοόλης. Για το λόγο αυτό δεν θα πρέπει να ξεπερνάμε τα 1 με 2 ποτήρια.

Ο μύθος της μπυροκοιλιάς…

Ένας από τους παλαιότερους μύθους που πλέον καταρρίφτηκε είναι η συσχέτιση της κατανάλωσης μπύρας με την αύξηση βάρους, ειδικότερα στην περιοχή της κοιλιάς, τη λεγόμενη μπυροκοιλιά. Στην πραγματικότητα η μπύρα είναι από τα light ποτά παρέχοντας ελάχιστες θερμίδες σε σύγκριση με τα βαριά αλκοολούχα, ακόμα και το κρασί. Το πρόβλημα είναι ότι σχεδόν ποτέ δεν έρχεται μόνη της, αλλά συνήθως συνοδεύεται με αλμυρά σνακ όπως αλατισμένους ξηρούς καρπούς και πατατάκια, τα οποία οδηγούν σε κατακράτηση υγρών και ένα ελαφρύ, προσωρινό, φούσκωμα  στην κοιλιακή χώρα. Φυσικά, αν γίνεται υπερκατανάλωση η αυξημένη πρόσληψη θερμίδων θα οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους και πιθανός και σε άλλα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με την αυξημένη πρόσληψη αλκοολούχων ποτών και τον αλκοολισμό.


Γαζής Π. Γιώργος Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πεφανερωμένης 9 Λευκάδα, τηλ. 2645022822, 694437386

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on print
Font Resize